Raport: franczyzobiorcy coraz bardziej wybredni cz.3

Raport: franczyzobiorcy coraz bardziej wybredni cz.3

Franczyza po Polsku

Dane opublikowane w Raporcie o franczyzie w Polsce 2012 wyraźnie pokazują, że rodzimi przedsiębiorcy przekonali się do franczyzy i chętnie sięgają po tę metodę rozwoju sieci sprzedaży.

Blisko 75 proc. systemów franczyzowych działających nad Wisłą ma polskie korzenie. Na franczyzę postawiło w ubiegłym roku 555 rodzimych firm, podczas gdy zagranicznych systemów franczyzowych było 191. Dysproporcja była jeszcze większa w przypadku nabywców konceptów – polskie marki wybrało 36,1 tys. franczyzobiorców, a zagraniczne 6,4 tys. Polskie koncepty są zazwyczaj bardziej przystępne ponieważ wiążą się z niższą inwestycją.

Firmy nie bały się również wychodzić ze swoimi konceptami za granicę. Najczęściej wybierały się do naszych najbliższych sąsiadów: do Czech, na Słowację, Litwę, Ukrainę i do Rosji. Swój pomysł na biznes za granicą rozwija m.in. firma Biesiadowo, która w maju ubiegłego roku otworzyła pierwszą placówkę Crazy Piramid Pizza w Irlandii. Placówki zagraniczne w 2011 r. miało 75 systemów (w 2010 było ich 72).

Biznes dla każdego

Za pomocą franczyzy można rozwijać praktycznie każdy biznes. Dlatego też wysokość inwestycji w biznes na licencji może wynosić zarówno kilkadziesiąt tysięcy, jak i kilka milionów. Najwięcej, bo nawet ponad 100 min zł, trzeba zainwestować w hotel znanej marki. Jednak blisko 40 proc. franczyzodawców deklarowało, że do inwestycji w ich biznes wystarczy 50 tys. zł. Przyszły franczyzobiorca powinien jednak pamiętać, że przygotowanie lokalu i opłaty licencyjne to dopiero początek wydatków, dlatego trzeba zapewnić sobie środki finansowe pozwalające przetrwać na rynku do czasu aż osiągnie się pierwsze zyski.

Magdalena Krocz

Raport o rynku franczyzy i agencji w Polsce opracował: Michał Wiśniewski, dyrektor ds. franczyzy z zespołem konsultantów PROFIT system.

PROFIT system jest firmą konsultingową, która zajmuje się kompleksowym doradztwem we franczyzie, współpracy agencyjnej i partnerskiej.

SPIS TREŚCI

http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-1/
http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-2/
http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-3/

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments