Raport: franczyzobiorcy coraz bardziej wybredni cz.1

Raport: franczyzobiorcy coraz bardziej wybredni cz.1

Wśród systemów, które zniknęły z rynku dominują mało znane marki, które zakończyły swoją przygodę z franczyzą na wstępnym etapie rozwoju. Wśród bardziej znanych współpracę franczyzową zakończyły m.in. biura podróży Scan Holiday.

– Franczyza to dobry pomysł na biznes, ale tylko wtedy, gdy jest to biznes sprawdzony oraz warunki współpracy pozwalają odnieść korzyści obu stronom – uważa Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system. – Niestety część franczyzodawców działa zbyt pochopnie i nie ma biznesu umożliwiającego łatwe powielenie przez franczyzobiorcę ani dobrze dopracowanych warunków współpracy. Brakuje solidnych podstaw w postaci modelu biznesowego, podręcznika operacyjnego, czy precyzyjnej umowy franczyzowej. Obserwuję, że rośnie świadomość kandydatów na franczyzobiorców i coraz częściej nie akceptują niedopracowanych konceptów – wyjaśnia Michał Wiśniewski.

Na koniec 2011 roku istniało w Polsce 746 systemów franczyzowych, (o 47 więcej, niż zanotowano rok wcześniej), w ramach których funkcjonowało ponad 42,5 tys. placówek, czyli ponad 5,3 tys. więcej niż w roku poprzedzającym. Na franczyzowy debiut zdecydowały się m.in. sklepy meblowe Abra, lodziarnie Haagen Dazs, czy salony fryzjerskie Marco Aldany. Eksperci PROFIT system przewidują, że zarówno liczba systemów, jak i placówek franczyzowych w dalszym ciągu będzie rosła.

Według naszych prognoz do końca 2012 na rynku będzie około 820 systemów franczyzowych, a liczba placówek zbliży się do 50 tysięcy – mówi Michał Wiśniewski.

We franczyzie liczą się solidne podstawy Michał Wiśniewski – dyrektor działu doradztwa we franczyzie profit system

Franczyza to dobry pomysł na biznes, ale tylko wtedy, gdy jest to biznes sprawdzony w różnych warunkach rynkowych. Niestety wiele systemów nie miało solidnych podstaw w postaci podręcznika operacyjnego, czy dobrej i przygotowanej na trudne czasy umowy franczyzowej. Franczyzobiorcy nie mieli wsparcia od dawców, ani wytycznych pomagających kierować biznesem w czasie kryzysu. Dlatego nie wszyscy byli w stanie sprostać wymaganiom rynku.

SPIS TREŚCI

http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-1/
http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-2/
http://www.cmielstudio.pl/raport-franczyzobiorcy-coraz-bardziej-wybredni-cz-3/

Facebook Comments
2 comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments